28 lutego 2019 / 08:40
170 549 – tyle było aktywnych prenumerat cyfrowych, czyli dostępów do serwisów internetowych i aplikacji Wyborcza.pl na koniec grudnia 2018 r. To kolejny sukces zespołu „Gazety Wyborczej”, który od 5 lat nie tylko jest liderem w procesie cyfryzacji prasy w Polsce, ale również znajduje się w czołówce europejskich tytułów rozwijających ofertę płatnej subskrypcji cyfrowej.
Od stycznia do grudnia 2018 r. grono prenumeratorów Wyborcza.pl zwiększyło się o kolejne 37 tysięcy. Liczba dostępów zakupionych w serwisach internetowych „Gazety Wyborczej” wzrosła o 31% w skali roku przy jednoczesnym zwiększeniu ARPU – wskaźnika określającego średni przychód na użytkownika. Łącznie w całym 2018 r. użytkownicy Wyborcza.pl podjęli 430 tys. decyzji o zakupie dostępu do serwisów i aplikacji „Gazety Wyborczej”. Dzięki temu w minionym roku już ponad 20% przychodów dziennika pochodziło z cyfrowej działalności.
- Świetny wynik „Gazety Wyborczej” w zakresie prenumerat cyfrowych na koniec 2018 r. to nie tylko imponujące liczby – to przede wszystkim stojący za nimi odbiorcy, którzy systematycznie korzystają z naszych treści. Każda wykupiona subskrypcja jest dla nas niezwykle ważna, bo nie dość że pozwala istnieć „Gazecie Wyborczej”, to jest też sygnałem, że w Polsce z tygodnia na tydzień rośnie liczba osób, którym sprawy publiczne i podstawowe wartości - demokracja, wolność słowa, tolerancja - nie są obojętne. Uważam, że sukces „Gazety Wyborczej” to wspaniała wiadomość nie tylko dla całej branży wydawniczej i dziennikarstwa, ale również dla wszystkich świadomych obywateli – komentuje Jerzy Wójcik, wydawca „Gazety Wyborczej”.
W 2018 r. zespół Wyborcza.pl stawiał na budowę i podtrzymywanie długoterminowych relacji z odbiorcami – kwartalne, półroczne i roczne prenumeraty cyfrowe stanowiły 87% wszystkich aktywnych dostępów. W 2019 r. lojalizacja użytkowników będzie priorytetem w działaniach zespołu, stąd w ramach zmian w ofercie prenumeraty cyfrowej „Gazeta Wyborcza” zachęca użytkowników do korzystania z subskrypcji autoodnawialnych, znanych z platform takich, jak Netflix czy Spotify, oferując je w atrakcyjnych cenach. Już w 2018 r. liczba transakcji automatycznych wzrosła aż o 79%. Zespół Wyborcza.pl intensywnie pracuje też nad zwiększeniem komfortu użytkowników podczas korzystania z serwisu oraz nad narzędziami do poprawiania efektywności biznesu subskrypcyjnego, m.in. w ramach projektu „Harmony” realizowanego dzięki dofinansowaniu z funduszu Google Digital News Initiative.
Średnio 6,93 mln osób miesięcznie odwiedzało w 2018 r. serwisy internetowe „Gazety Wyborczej” (wzrost o ponad 0,5 mln odwiedzających), co oznacza, że strony Wyborcza.pl otwierał co czwarty internauta w Polsce. Rekordowym miesiącem dla serwisów Wyborcza.pl był październik - miesiąc wyborów samorządowych, kiedy liczba odwiedzających je wyniosła 7,78 mln i po raz pierwszy w minionym roku przekroczyła poziom 7 mln realnych użytkowników. Natomiast w grudniu 2018 r. Wyborcza.pl odnotowała największy wzrost liczby użytkowników rok do roku – serwisy odwiedziło wówczas o 1,18 mln osób więcej niż przed rokiem. Co istotne, w 4. kwartale 2018 r. „Gazeta Wyborcza” osiągnęła kolejne rekordy sprzedaży w zakresie prenumerat cyfrowych, poza odnowieniami dotychczasowych subskrypcji pozyskując kilkanaście tysięcy nowych prenumeratorów.
- Szczególne znaczenie ma dla nas kilkudziesięcioprocentowy wzrost odsłon dokonywanych w serwisach Wyborcza.pl przez naszych prenumeratorów – odnotowujemy ich już niemal 20 mln miesięcznie. O zaangażowanie i satysfakcję subskrybentów dbamy na poziomie redakcyjnym i marketingowym, a także uzupełniając ofertę o kolejne funkcjonalności, np. wprowadzone w lutym 2019 r. dostępy rodzinne, możliwość czytania „drukowanej” „Gazety Wyborczej” online czy dzielenia się odblokowanymi artykułami, a także udostępnienie aplikacji Wyborcza.pl wszystkim prenumeratorom – mówi Danuta Breguła, dyrektor ds. strategii i rozwoju online „Gazety Wyborczej”.
Do ubiegłorocznego sukcesu „Gazety Wyborczej” w zakresie subskrypcji cyfrowych przyczyniły się przede wszystkim: rozwój internetowych kompetencji w redakcji, w tym w oddziałach lokalnych, zmiany organizacyjne wprowadzone w newsroomach oraz umiejętne wykorzystywanie w codziennej pracy redakcyjnej narzędzi i danych m.in. o zachowaniu prenumeratorów. W celu większego zaangażowania użytkowników uruchamiane są także nowe projekty promocyjne, np. kilkadziesiąt osób w redakcji pracuje nad autorskimi newsletterami, wśród których są m.in.: poranny briefing, wieczorne podsumowanie dnia, newslettery lokalne czy tematyczne, np. popularny Booksletter o książkach (wyborcza.pl/newslettery). W ramach przyzwyczajania miłośników papierowego wydania „Gazety Wyborczej” do równoczesnego korzystania z treści online - w serwisie Wyborcza.pl lub w aplikacji - w wybranych wydaniach udostępniony został specjalny kod, z którego w 2018 r. skorzystało kilkanaście tysięcy czytelników.
- Zaangażowanie redakcji „Gazety Wyborczej” w sprawy ważne dla społeczeństwa przekłada się na wyniki subskrypcji cyfrowych. Prenumeratorzy wyraźnie cenią te treści, które również dla nas są najcenniejsze: przede wszystkim nasze śledztwa - zarówno te rangi tekstów o aferze w KNF, jak i niezmiennie doceniane reportaże „Dużego Formatu” czy też teksty reporterskie z 24 redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej”. W pierwszych tygodniach 2019 r. odnotowujemy niebywałe wzrosty czytelnictwa i sprzedaży prenumerat cyfrowych w związku z opisywanymi przez Wojciecha Czuchnowskiego, Iwonę Szpalę i pozostałych autorów „taśmami Kaczyńskiego” - dodaje Danuta Breguła.
Nie tylko teksty polityczne przekonują odbiorców do wykupienia cyfrowej Wyborcza.pl - w 2018 r. najskuteczniejsze pod tym względem były: materiał z „Dużego Formatu” poświęcony adopcjom - Adopcja, to bardzo trudne. "Marcela nie ma z nami od tygodnia. Dzieci odetchnęły z ulgą" oraz tekst poświęcony księdzu Jankowskiemu - Sekret Świętej Brygidy. Dlaczego Kościół przez lata pozwalał księdzu Jankowskiemu wykorzystywać dzieci?
Budowanie społeczności pozwala redakcji angażować czytelników w pomoc innym: korzystając ze sprawdzonych mechanizmów subskrypcyjnych, w 2019 r. Wyborcza.pl wraz z prenumeratorami zebrała m.in. 150 tys. zł dla niepełnosprawnych w ramach „prenumeraty solidarnościowej” w czasie protestów w sejmie w ub.r., 67 tys. zł dla gatunków zwierząt zagrożonych w Polsce wyginięciem - wspólnie z WWF. W przypadku każdej tego typu akcji „Gazeta Wyborcza” przekazuje cały przychód z uzyskanych subskrypcji cyfrowych wybranym organizacjom, z którymi współpracuje.
Od 28 lutego br. „Gazeta Wyborcza” w specjalnej kampanii promocyjnej informuje o wyniku w zakresie prenumerat cyfrowych odnotowanym w 2018 r. Działania reklamowe z hasłem „Możemy na siebie liczyć”, wyrażające podziękowania dla czytelników, realizowane są w: telewizji (TVN24 i kanały tematyczne) i radiu (radiostacje Agory), prasie („Newsweek”, „Polityka” i autopromocja), internecie (Google, YouTube, Facebook, Twitter, Instagram oraz na profilach „Gazety Wyborczej” w mediach społecznościowych), kinach sieci Helios oraz na nośnikach reklamy zewnętrznej w komunikacji miejskiej w Warszawie. Kampanię, która potrwa do 14 marca, przygotował dział marketingu „Gazety Wyborczej”.
O rozwoju prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” można też przeczytać na Wyborcza.pl – a także w specjalnym multireportażu na extra.wyborcza.pl/mozemy.
Powrót