Godziny pracy 9:00 - 17:00
Przejdź do kontaktu
Spółka
Kurs akcji [PLN]
Zmiana[PLN]
AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa
AGO 0%
mWIG40 0%
WIG-MEDIA 0%
Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44
Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich na ulicach Krakowa pojawiły się multimedialne Przystanki Literackie Miasta Literatury UNESCO. Ich celem było przybliżenie podróżującym komunikacją miejską postaci ważnych pisarzy związanych z Krakowem. Pretekstem do organizacji akcji były niezwykłe jubileusze: Rok Conrada, Rok Wyspiańskiego, Rok Awangardy Krakowskiej oraz zbliżające się obchody 100. urodzin Stanisława Lema. Dodatkowo projekt zainaugurowano 23 kwietnia 2017 r., czyli w czasie, kiedy na całym świecie obchodzony jest Dzień Książki i Praw Autorskich. Jako miejsca spotkań z literaturą zaproponowano skrzyżowania ważnych tras komunikacyjnych, węzły przesiadkowe i ulice Krakowa – od 2013 r. Miasta Literatury UNESCO.
Do projektu wybrano sześć krakowskich przystanków komunikacji miejskiej (TAURON Arena, Kraków Wieczysta, Centrum Kongresowe ICE przy Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Osiedle Jagiellońskie w stronę Ronda Hipokratesa, Rondo Matecznego, Filharmonia Krakowska i Plac Inwalidów), zlokalizowanych przy największych węzłach przesiadkowych.
Na jednym z nich Joseph Conrad spoglądał w bezkres afrykańskiej dżungli, dwa inne zdobiły tematy z prac Stanisława Wyspiańskiego, na kolejnym pojawiły się nawiązania do twórczości Stanisława Lema, a na jeszcze innych – motywy inspirowane Awangardą Krakowską i jej pismem „Zwrotnica".
Projekty przystanków wykonali wybitni krakowscy artyści graficy, m.in. Przemek Dębowski, Mateusz Kołek i Tomasz Budzyń. Dzięki wykorzystaniu narzędzia „Czytaj PL” w aplikacji Woblink, każda osoba korzystająca z przystanku mogła pobrać za darmo ebooki, audiobooki i materiały multimedialne dostępne w ramach akcji. Nowoczesne rozwiązania oferowane przez firmę AMS umożliwiły przygotowanie multimedialnych przystanków z wykorzystaniem efektu głębi i animacji na statycznym layoucie reklamowym.
Akcję organizowały: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Muzeum Narodowe w Krakowie i firma AMS – Mecenas Kultury Krakowa. Przystanki w takiej formie były obecne na ulicach Krakowa do końca października 2017 r. i nieustannie uzupełniano je o nowe treści cyfrowe oraz literackie.