Agora i "Gazeta Wyborcza" powstały przed wyborami do parlamentu w 1989 r. "Gazeta Wyborcza" stała się pierwszym niezależnym dziennikiem w kraju, a Agora wyrosła na jedną z największych i najbardziej znanych spółek medialnych w Polsce. Od 1999 r. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Największymi przedsięwzięciami Grupy są:
- Helios S.A. - operator największej sieci kin w kraju pod względem liczby obiektów i właściciel firmy NEXT FILM, zajmującej się dystrybucją i produkcją filmową;
- Gazeta Wyborcza - najpopularniejsza opiniotwórcza gazeta w Polsce, której treści są dostępne w wersji papierowej, w internecie - Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl oraz na smartfonach, tabletach i czytnikach; to lider transformacji cyfrowej w Polsce z niemal 294 tys. aktywnych płatnych subskrypcji cyfrowych na koniec września 2022 r.
- AMS - lider na polskim rynku reklamy zewnętrznej;
- Spółka zajmuje się również wydawaniem książek oraz albumów muzycznych i filmowych.
Serwisy internetowe Agory należą do wiodących pod względem popularności w swoich kategoriach. Wśród kilkudziesięciu marek internetowych spółki znajdują się m.in.: portal Gazeta.pl i serwisy Sport.pl, Tokfm.pl i Plotek.pl, dostępne online i poprzez aplikacje mobilne; Agora jest obecna na rynku reklamy programmatic poprzez swoją spółkę zależną Yieldbird - jedną z najszybciej rozwijających się na polskim rynku spółek z tego obszaru.
Spółka jest też właścicielem trzech muzycznych marek radiowych stacji lokalnych: Złote Przeboje, Rock Radio i Radio Pogoda oraz większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia TOK FM.
Od 2019 r. Agora działa na rynku gastronomicznym poprzez należącą do sieci Helios spółkę Step Inside, która tworzy lokale gastronomiczne pod marką Pasibus.
W latach 2018-2022 Grupa Agora planuje rozwijać swoje największe biznesy, m.in. rozbudować sieć kin Helios oraz umocnić pozycję na rynku out of home i sprzedaży treści premium w modelu subskrypcyjnym. Jednocześnie stawia na rozpoczęcie działalności w całkiem nowych obszarach, poza rynkiem reklamy: w zakresie innowacyjnych usług i narzędzi B2B oraz w sferze związanej z rozrywką i spędzaniem czasu wolnego poza domem.
Filarami nowej strategii Grupy Agory na lata 2018-2022 są: systematyczny rozwój dotychczasowych biznesów, poszerzenie oferty największych przedsięwzięć o innowacyjne produkty lub usługi premium oraz rozwój nowej działalności w perspektywicznych segmentach rynku.
Grupa Agora stawia w swojej dotychczasowej działalności na:
- rozwój sprzedaży jakościowych treści w modelu subskrypcyjnym i umocnienie pozycji lidera w tym segmencie. Grupa chce potroić średnią liczbę subskrypcji „Gazety Wyborczej” i podcastów Radia TOK FM, a także zapewnić lepszą monetyzację tego modelu biznesowego. Docelowo w 2022 r. połowa przychodów „Gazety Wyborczej” ma pochodzić ze źródeł cyfrowych, a jej rentowność regularnie się poprawiać.
- rozwój sieci kin Helios, która jest fundamentem obecności Agory w segmencie związanym ze spędzaniem czasu wolnego przez Polaków. Systematycznie będzie się zwiększać liczba obiektów Heliosa, także w dużych aglomeracjach. Ofertę kin wzbogacą także nowe sale stworzone w koncepcie Helios Dream, czyli luksusowo wyposażone sale premium.
- wejście AMS w kolejną fazę rozwoju dzięki zmianom w strukturze portfela nośników – zwłaszcza zwiększeniu udziału nośników premium, a także szerszej ofercie rozwiązań cyfrowych, m.in. zintegrowanych z meblami miejskimi.
- dalszy, dynamiczny rozwój spółki Yieldbird, lidera branży ad-tech, która w swojej dotychczasowej działalności osiągnęła globalny sukces. Jeszcze w tym roku Yieldbird zaproponuje wybranej grupie klientów kolejny produkt, stawiając na zwiększenie przychodów i osiągniecie wyższej rentowności do 2022 r.
Agora zamierza też dynamicznie wejść na rynek usług B2B i zostać partnerem pierwszego wyboru dla przedsiębiorstw działających na rynku e-commerce i tych poszukujących skutecznych narzędzi MarTech. Grupa zamierza rozwijać nową działalność zarówno przez akwizycje, jak i rozwój organiczny.
Agora rozpoczyna również intensywne badanie rynku pod kątem nowych obszarów działalności, koncentrując się zwłaszcza na projektach związanych ze spędzaniem czasu wolnego poza domem. Głównym fundamentem tego rozwoju jest Helios, lider polskiego rynku kinowego. Bazując na dotychczasowych kompetencjach oraz know-how pozyskanym z rynku, Agora zaoferuje nowoczesne koncepty gastronomiczne i rozrywkowe dla całej rodziny w centrach handlowych i poza nimi.
Zarząd Agory szacuje, że w ciągu 4 najbliższych lat poziom inwestycji w dotychczasowe biznesy może wynieść około 430 mln zł. Natomiast na rozwój nowych przedsięwzięć Grupa planuje przeznaczyć do 500 mln zł, inwestując w projekty z obszarów: czas wolny i rozrywka, usługi B2B dla e-commerce, narzędzia MarTech oraz inne koncepty. Agora nie wyklucza też inwestycji wzmacniających jej obecne biznesy, szczególnie w obszarach, gdzie wyczerpały się możliwości dynamicznego wzrostu organicznego. Jednocześnie Zarząd Agory chce utrzymać politykę dywidendową spółki.
Więcej informacji na temat planów Grupy Agora, w tym dla poszczególnych jej przedsięwzięć, można znaleźć w prezentacji „Strategia Grupy Agora na lata 2018-2022”.
Zapis transmisji spotkania poświęconego Strategii Grupy Agora na lata 2018-2022.
Podsumowanie realizacji planów rozwojowych w latach 2014-2017/2018.
Agora SA
- Grupa Helios
- Grupa Radiowa Agory
- AMS S.A.
- Spółki internetowe
- Inne
Spółka |
% udziałów* |
Helios S.A. (Łódź): |
91,5% |
Next Film Sp. z o.o. (Łodź) |
91,5% |
Step Inside Sp. z o.o. (Łódź)
|
82,3% |
Next Script Sp. z o.o. (Warszawa) |
75,9% |
* stan na 30 czerwca 2022 r. |
|
|
|
Spółka |
% udziałów* |
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o. (Warszawa): |
100% |
Doradztwo Mediowe Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
IM 40 Sp. z o.o. (Warszawa) |
72% |
Inforadio Sp. z o.o. (Warszawa) |
66,1% |
* stan na 30 czerwca 2022 r. |
|
Spółka |
% udziałów* |
AMS S.A. (Warszawa): |
100% |
AMS Serwis Sp. z o.o. (Warszawa) [do 1.04.2020 Adpol Sp. z o.o.] |
100% |
Optimizers Sp. z o.o. |
100% |
Video OOH Sp. z o.o. (do 22.06.2022 Piano Group Sp. z o.o.) |
92% |
Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o. (Warszawa) |
50% |
* stan na 30 czerwiec 2022 r. |
|
|
|
Spółka |
% udziałów* |
Plan D Sp. z o.o. (dawniej Domiporta Sp. z o.o.) (Warszawa) |
100% |
Yieldbird Sp. z o.o. (Warszawa) |
95,8% |
HRlink Sp. z o.o. (Szczecin): |
79,8% |
Goldenline Sp. z o.o. (Warszawa) |
79,8% |
ROI Hunter a.s. (Brno) |
23,9% |
Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. (Warszawa) |
16,7% |
* stan na 30 czerwca 2022 r. |
|
|
|
|
|
Spółka |
% udziałów* |
Agora TC Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Plan A Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Agora Finanse Sp. z o.o. (Warszawa) |
100% |
Eurozet (Warszawa) |
40% |
* stan na 30 czerwca 2022 r. |
|
|
|