13 lipca 2022 / 13:05
Miesiączka to w Polsce nadal trudny temat – rzadko poruszany zarówno w debacie publicznej, jak i w sferze prywatnej. Dojrzewające dziewczynki, rodzice oraz nauczyciele są zakłopotani, kiedy mają przeprowadzić rozmowy o pierwszym okresie, często ich więc unikają. Celem nowej akcji społecznej „Z miesiączką na Ty”, zainicjowanej przez redakcje „Wyborczej” oraz „Wysokich Obcasów”, jest przełamywanie tabu wokół tak ważnej kwestii dotyczącej młodych kobiet.
Pierwsza miesiączka to przełomowy moment w życiu każdej dziewczynki; zmiany, jakie niesie – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne – są często niełatwe do przepracowania. Kiedy dziecko pozostaje z tym tematem samo, a dzieje się tak nierzadko, wyzwanie jest jeszcze większe. Dlatego redakcje „Wyborczej” i „Wysokich Obcasów” zainicjowały projekt społeczny „Z miesiączką na Ty”, który ma ułatwić dziewczynkom, rodzicom, jak również nauczycielom czy ginekologom mądrą edukację w tym obszarze.
Akcja ta ma również na celu uświadomienie, iż początek miesiączkowania może nieść ze sobą nie tylko problemy, ale też radość, a rodzice i opiekunowie powinni z dziewczynkami celebrować ten wyjątkowy moment. W ramach projektu dziennikarki i dziennikarze „Wyborczej” i „Wysokich Obcasów” naświetlą m.in. takie tematy, jak: edukacja seksualna dziewczynek, porady dla ginekologów (np. jak rozmawiać z pacjentką podczas pierwszej wizyty), komunikacja między rodzicami a nastolatkami, odpowiednia, pełnowartościowa dieta w okresie dojrzewania (np. rola żelaza w diecie), istotność pierwszego okresu, strach przed pierwszą wizytą u ginekologa, czy jak poprawić samopoczucie i samoocenę miesiączkujących dziewczynek.
Inicjatywa „Z miesiączką na Ty” obejmie cykl artykułów w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej” i „Wysokich Obcasach” jak również publikacje w internetowych wydaniach tytułów na Wyborcza.pl/TylkoZdrowie, Wysokieobcasy.pl/ByćRodzicem i na stronie InstytutDobregoŻycia.pl. Planowana jest również seria podcastów pod szyldem „Wysokich Obcasów” oraz z cyklu „Zdrowa Rozmowa”.
W piątek, 8 lipca br. opublikowany został pierwszy artykuł związany z akcją – „Matematyka miesiączki”, w którym ceniona dziennikarka „Gazety Wyborczej” popularyzująca naukę Margit Kossobudzka wyjaśnia m.in. co w cyklu menstruacyjnym jest normą, a co powinno skłonić do wizyty u ginekologa.
Od 5 września do końca października br. będzie można wziąć udział w specjalnym konkursie, w którym czytelniczki opowiedzą o swojej relacji z matką bądź córką, a dokładnie wyzwaniach i wartościach, jakie ona niesie, natomiast 22 października br. odbędzie się w Warszawie spotkanie pod egidą „Kobiety wiedzą, co robią”. Szczegółowe informacje na ten temat organizatorzy ogłoszą wkrótce.
Partnerem projektu jest „Pomaganie mamy we krwi – Okres & You” – Polski Lek.
„Gazeta Wyborcza” jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce, którego treści dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej – w serwisach internetowych Wyborcza.pl, w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. „Gazeta Wyborcza” jest liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Na koniec marca 2022 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej” liczyła 290 tys. Wyborcza.pl
„Wysokie Obcasy” to sobotni magazyn „Gazety Wyborczej” tworzony z myślą o wymagających czytelniczkach i czytelnikach. Można w nim przeczytać o ważnych tematach społecznych, sprawach codziennych i tych niezwykłych, a także poznać historie kobiet – również tych niekoniecznie znanych z pierwszych stron gazet. Prócz tego, redakcja inicjuje oraz angażuje się w liczne działania m.in. na rzecz równości płci, promowania różnorodności i przeciwdziałania nierównościom społecznym. Tygodnik jest dostępny w każdą sobotę wraz z papierowym wydaniem „Gazety Wyborczej” oraz w aplikacji „Gazety Wyborczej”, a wszystkie teksty z magazynu ukazują się w serwisie Wysokieobcasy.pl.
Powrót