Godziny pracy 9:00 - 17:00
Przejdź do kontaktu
Spółka
Kurs akcji [PLN]
Zmiana[PLN]
AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa
AGO 0%
mWIG40 0%
WIG-MEDIA 0%
Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44
1 sierpnia 2022 / 15:49
Polscy słuchacze podcastów najczęściej włączają je wieczorami w domu, na smartfonie. Regularnie słuchają od 2 do 4 serii podcastowych, wybierając je dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. To kolejne wnioski z trzeciej edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory
Dzięki trzeciemu badaniu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce” wiemy, że zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił aż 31,3%*.
- Już w 2020 r. można było zaobserwować wzrost kontaktu Polek i Polaków z podcastami, związany w części ze skutkami pandemii. Z kolei 2021 przyniósł ważną informację, iż 1/3 użytkowników sieci w naszym kraju słucha serii podcastowych częściej niż w roku poprzednim, co miało przełożenie m.in. na wzrost ich tygodniowego zasięgu - minimum raz w tygodniu podcasty włączał już co piąty internauta w Polsce - wyjaśnia Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. - Istotnie zwiększyła się też liczba włączanych serii podcastowych - w 2021 r. najwięcej badanych słuchało od 2 do 4 tytułów, podczas gdy 2 lata temu największa grupa regularnie miała kontakt tylko z 1 cyklem.
Podobnie jak w latach ubiegłych, zespół Tandem Media sprawdził też, jak i dlaczego słuchamy podcastów. Okazuje się, że z tego medium najchętniej korzystamy w domu – tak zadeklarowało aż 83% badanych. Oprócz tego podcasty towarzyszą odbiorcom w samochodzie, na spacerze, w środkach komunikacji, w pracy oraz podczas uprawiania sportu. Najczęstszą porą na ich słuchanie są późne popołudnia, wieczory i noce - wówczas podcasty wybiera aż 68% słuchaczy. Co ciekawe, największa grupa osób słucha ich za pomocą smartfonów - 53%, a 23% korzysta z laptopów.
Dokładnie połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki – aby zrelaksować się i odpocząć. Spore grupy osób wybierają je także, by dowiedzieć czegoś o świecie czy mieć zajęcie podczas wykonywania innych czynności. Część odbiorców czerpie dzięki nim fachową wiedzę od ekspertów oraz o swoim hobby. Idzie to w parze z danymi na temat ulubionych kategorii tematycznych podcastów, do których należą: zdrowie i styl życia, rozrywka, sprawy kryminalne, muzyka, wiadomości i polityka, psychologia oraz historia i społeczeństwo.
Co ważne, treściami z podcastów chętnie dzieli się większość, bo aż 76% ich słuchaczy – w rozmowach, zachęcając innych do skorzystania z tego medium czy w pracy. Sami z kolei dowiadują się o audycjach internetowych online z mediów społecznościowych, od znajomych czy rodziny, a także od obserwowanych twórców internetowych.
Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce, ich wyborów oraz akceptacji treści reklamowych – w kolejnej informacji na temat badania już wkrótce.
Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).
* zasięg miesięczny podcastów w Polsce wśród ogółu internautów w wieku 15+ - 31,3% w 2021 r., 30,6% w 2020, 27% w 2019. Dane z raportu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”.
Powrót