28 czerwca 2021 / 12:06
„Gazeta Wyborcza” i Wyborcza.pl znalazły się w czołówce polskiej części rankingu Reuters Institute for the Study of Journalism – „Digital News Report 2021”. Wśród tradycyjnych mediów „Wyborcza” została wskazana jako pierwsza gazeta, a wśród mediów internetowych Wyborcza.pl zajęła piąte miejsce w gronie tytułów cieszących się najwyższym zaufaniem odbiorców w Polsce.
Pandemia COVID-19 sprawiła, że wzrosło zapotrzebowanie na rzetelne wiadomości z bezstronnych i obiektywnych źródeł. Przełożyło się to na generalny wzrost zaufania odbiorców do mediów, zwłaszcza w Europie Zachodniej – taki wniosek wysnuli eksperci Reuters Institute for the Study of Journalism, think tanku działającego przy Uniwersytecie Oksfordzkim. Przygotowany przez nich raport „Digital News Report 2021” to coroczna publikacji dotycząca sytuacji mediów z 46 światowych rynków.
Według autorów raportu za 2021 r. wzrasta zaufanie do mediów również w Polsce – 48 proc. badanych ufa rzetelności podawanych w naszym kraju informacji, a 55 proc. ma zaufanie do mediów, z których korzysta. To o 3 pkt. proc. więcej niż w roku 2020.
Z raportu wynika również, że największą popularnością wśród tradycyjnych mediów w Polsce (telewizja, radio i prasa) cieszą się kanały TVN, w tym TVN 24 – w tygodniu przed badaniem informacje stacji oglądało przynajmniej raz 49 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu jest Polsat (38 proc.), trzecim – RMF FM (38 proc.). „Gazeta Wyborcza” znalazła się na szóstej pozycji tego zestawienia (17 proc.) – jako pierwsza gazeta.
W internecie głównym źródłem informacji był dla odbiorców w Polsce portal Onet.pl (50 proc.). Dalej uplasowały się WP.pl (39 proc.), TVN24.pl (36 proc.) i Interia (30 proc.). Serwis Wyborcza.pl znalazł się na piątym miejscu – jako jedyny w całości oparty na modelu płatnych subskrypcji, wyprzedzając RMF24.pl, Fakt24.pl oraz Gazeta.pl.
źródło: „Digital News Report 2021”
„Digital News Report” to publikacja od lat tworzona Reuters Institute for the Study of Journalism we współpracy z University of Oxford. Raport obejmuje 46 światowych rynków, wzięło w nim udział ponad 92 tys. osób. Tegoroczna edycja realizowana została przez firmę YouGov, zajmującą się badaniami rynku i analizą danych. Za opracowanie części dotyczącej Polski odpowiadał Vadim Makarenko, dziennikarz „Gazety Wyborczej” i były członek Reuters Institute for the Study of Journalism.
„Gazeta Wyborcza” jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce i Europie Wschodniej, którego treści dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej.
Wyborcza.pl to serwis prezentujący treści przygotowywane przez redakcję „Gazety Wyborczej” – teksty, materiały wideo, podcasty, reportaże multimedialne. Są one także dostępne w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. Wyborcza.pl jest liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Na koniec marca 2021 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej” liczyła ponad 258 tys.
Powrót