13 grudnia 2024 / 09:26
Jadwiga Mołoń wygrała 25. edycję Galerii Plakatu AMS pod hasłem „Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi”. Jury wyróżniło w konkursie 5 prac – dwie autorstwa Agnieszki Cieślikowskiej oraz prace Michaliny Knopińskiej, Jerzego Skakuna i Stanisława Świtały. Ponadto internauci mogli wybrać swój ulubiony projekt spośród 24 edycji konkursu, które odbyły się na przestrzeni dwóch dekad. Tytuł ten zdobył plakat Anny Frydrych „Zwierzę też człowiek” z 20. edycji konkursu.
Nagrodę specjalną, ufundowaną przez firmę Samsung, partnera głównego konkursu, zdobył Michał Ziółkowski. W tej edycji, oprócz klasycznej formy plakatu, organizatorzy wprowadzili odrębną kategorię – motion, czyli 10-sekundową animację. Nagrodę główną w tej kategorii przyznano Krunie Jevtić, a nagrodę specjalną – Grzegorzowi Sikorze.
Zadaniem uczestników tegorocznej edycji Galerii Plakatu AMS było zastanowienie się nad wyzwaniami, możliwościami i granicami, jakie niesie ze sobą rewolucja cyfrowa oraz zaprojektowanie plakatu ilustrującego ten fenomen.
– Pracę zwycięską, której autorką jest Jadwiga Mołoń, wyróżnia prostota pomysłu oraz dodatkowo: radosna żywiołowa kolorystyka i bezpretensjonalny rysunek. Kolorowy klawisz komputerowej klawiatury oznaczony „art” daje gwarancję, że dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi – mówi Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Hasło konkursu przywoływało na myśl radość tworzenia, dostępną dla wszystkich dzięki najnowszym technologiom. Jednak wśród wyróżnionych prac znalazły się dwie ukazujące niejednoznaczny, niezbyt optymistyczny obraz. Nie zaskoczyła nas znaczna liczba projektów wskazujących na zagrożenia, jakie stanowi cywilizacja cyfrowa dla użytkowników nowoczesnych technologii, ani ostrzegających, że sztuczna inteligencja zastąpi – powszechnie, choć z nie najlepszym rezultatem – kreatywność człowieka – dodaje.
Partnerem głównym 25. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS jest Samsung. Marka przyznała nagrodę specjalną dla autorki lub autora pracy, która w najpełniejszy sposób odpowiedziała na pytanie, co to znaczy być twórcą cyfrowym we współczesnym świecie. Praca miała za zadanie odzwierciedlać rolę, jaką technologia odgrywa w codziennym życiu twórców – zarówno profesjonalnych, jak i amatorów.
– W Samsung wierzymy, że kreatywność nie zna granic, zaś nasze produkty stanowią narzędzia do jej wyrażania. W dobie cyfrowej rewolucji zależało nam na postawieniu tez, które są dziś niejednoznaczne, a jednocześnie stanowiły wyzwanie dla uczestników konkursu: „wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” – mówi Agata Woźniak, marketing manager w dywizji Memory firmy Samsung. – Propozycja Michała Ziółkowskiego urzeka swoją prostotą i prozaicznością prezentowanej czynności, ot seniorka dzieląca się w sieci zdjęciem porannej kawusi. Właśnie ta swoboda i naturalność wspaniale wpisują się w hasło przewodnie konkursu. Niezmiernie cieszy nas możliwość zainspirowania Michała i wielu innych twórców do udziału w konkursie o wieloletniej tradycji i estymie – podsumowuje Agata Woźniak.
Zwycięskie prace będą prezentowane w całej Polsce na przystankach AMS oraz na cyfrowych ekranach w galeriach handlowych w 35 aglomeracjach przez cały 2025 rok.
Wyboru laureatek i laureatów dokonało jury w składzie
Z okazji jubileuszu 20-lecia Galerii Plakatu AMS zorganizowano głosowanie na plakat „najlepszy z najlepszych”. Internauci mogli wybrać swój ulubiony projekt spośród 24 edycji konkursu, które odbyły się na przestrzeni dwóch dekad. Tytuł ten zdobył plakat Anny Frydrych „Zwierzę też człowiek” z 20. edycji konkursu. Jej praca z 2019 roku odbiła się szerokim echem zarówno w środowisku grafików, zdobywając liczne prestiżowe nagrody, jak i wśród odbiorców, co potwierdził jej ponowny wybór jako najlepszego plakatu w historii konkursu.
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu Galeria Plakatu AMS sprawuje audytor konkursu EY Polska. Partnerem głównym 25. edycji jest firma Samsung, partnerem wspierającym Green Parrot, partnerem merytorycznym – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Dodatkowo, partnerem projektu zostało Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a patronami medialnymi – Gazeta.pl, Wyborcza.pl, Radio TOK FM, Chillizet, sieć kin Helios, Grupa Agora oraz „Press”.
Powrót