Agora S.A. - Polska spółka medialna
ZAMKNIęCIE

1 lipca 2022 / 08:30

„Zaprojektowane po ludzku” – druga edycja akcji i konkursu „Gazety Wyborczej”, tym razem dla projektów przestrzeni publicznej przyjaznych człowiekowi

„Zaprojektowane po ludzku” – druga edycja akcji i konkursu „Gazety Wyborczej”, tym razem dla projektów przestrzeni publicznej przyjaznych człowiekowi

Druga edycja akcji „Zaprojektowane po ludzku” zainicjowana przez „Gazetę Wyborczą” jest poświęcona tworzeniu przyjaznej ludziom przestrzeni wspólnej. W trakcie jej trwania na łamach „Wyborczej” ukażą się publikacje pokazujące problem przestrzeni publicznej w miastach z różnych perspektyw. Ważnym elementem akcji jest konkurs, który wyłoni najlepsze rozwiązania dla przestrzeni wspólnej. Zwycięzców poznamy w grudniu br. podczas uroczystej gali finałowej.

2. edycja projektu „Zaprojektowane po ludzku” jest poświęcona jakości i roli przestrzeni publicznej w miastach. W jaki sposób może ona sprzyjać budowaniu wspólnoty, włączaniu grup narażonych na izolację (jak seniorzy) i kultywowaniu tolerancji. W ramach akcji stawiane są pytania o to, jak kreować w przestrzeni wspólnej różnorodność, dającą wszystkim mieszkańcom możliwość wyboru i godzącą różne wizje współżycia społecznego. Artykuły związane z akcją „Zaprojektowane po ludzku” będą ukazywać się na Wyborcza.pl w sekcji Wyborcza.pl/zaprojektowanepoludzku i w „Gazecie Wyborczej”.

Ważną częścią akcji jest konkurs na przyjazne człowiekowi przestrzenie publiczne, w którym udział mogą wziąć: przedsiębiorcy, projektanci, organizacje pozarządowe, fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie, jednostki administracyjne, architekci (lub zespoły projektowe), podmioty nieposiadające osobowości prawnej (np. wspólnoty mieszkaniowe, grupy formalne i nieformalne) oraz osoby fizyczne. Warunkiem uczestnictwa jest wypełnianie formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie Wyborcza.pl/zaprojektowanepoludzku. Zgłoszenia do konkursu można przesyłać do 15 października br.

Zgłoszone propozycje będą konkurować w pięciu kategoriach: Produkt (np. mebel miejski, budynek), Miejsce (np. park, plac zabaw), Działanie, Poniżej 18 (dla inicjatyw realizowanych przez osoby, które nie ukończyły 18. roku życia) oraz Inne – dla pomysłów nie wpisujących się w żadną z pozostałych kategorii.

Kapituła konkursu oceni m.in. czy projekt pomaga budować relacje, jest inkluzywny, wpisuje się w kontekst otoczenia (tożsamość miejsca i jego potencjał), sprzyja ekologii, zdrowiu, bezpieczeństwu, jest trwały, funkcjonalny i rozwiązuje konkretne problemy. Szczególnie docenione zostaną projekty innowacyjne i unikalne, które udało się już wcielić w życie. Zwycięzcy otrzymają statuetkę „Zaprojektowane po ludzku", która jest symbolem wyjątkowej jakości.

W skład jury wchodzą eksperci z zakresu projektowania i architektury: Marta Trakul, Joanna Erbel, Agata Twardoch, Agnieszka Labus, Katarzyna Kuniewicz, Marta Skowrońska, Przemysław Chimczak-Bratkowski, Radosław Ratajczak, Krzysztof Rogatka, Zygmunt Borawski i Tomasz Rygalik.

Pierwsza edycja akcji „Zaprojektowane po ludzku” miała miejsce na przełomie lat 2018-2019. Jej tematem był dom i jego wyposażenie. Podsumowaniem pierwszej edycji akcji był wniosek, że dla ludzi nie są istotne produkty same w sobie, ale wartości, które za sobą niosą.

Organizatorem akcji i konkursu jest „Gazeta Wyborcza”, a partnerem strategicznym projektu – Otodom (Grupa OLX).

Więcej informacji o konkursie: https://bit.ly/3ucD5qh

Powrót