ŁAD KORPORACYJNY
Jako spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wypełniamy zasady i rekomendacje zebrane w ramach Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021.
Ład korporacyjny Agory S.A.
ETYKA MEDIÓW
Z uwagi na zakres działalności Agory i jej wieloletnie tradycje, etyka dziennikarska oraz etyka mediów mają dla nas szczególne znaczenie. Wolność słowa, niezależność, a także wiarygodność to zasady, którymi redakcje Agory od lat kierują się w codziennej pracy. Wszelkie treści, które powstają w mediach Agory, są oparte na rzetelnym i prawdziwym przekazie. Istotne są wiarygodne źródła oraz transparentność działania.
W tym obszarze obowiązują wewnętrzne kodeksy Grupy Agora, dotyczące przede wszystkim profesji dziennikarskiej („Kodeks Dziennikarski” i „Kodeks Dziennikarza”). Wyznaczają one kierunki i reguły pracy dziennikarzy i wydawców zatrudnionych w mediach Grupy Agora. Dodatkowo, w Agorze S.A. wdrożone zostały również wewnętrzne regulacje dotyczące publikacji reklam i ogłoszeń.
„KODEKS ETYKI AGORY”

„Kodeks etyki Agory” to dokument wewnętrzny, skierowany do wszystkich pracowników i współpracowników Spółki, który podsumowuje dotychczasowe wewnętrzne i zewnętrzne regulacje w zakresie etyki i przeciwdziałania nadużyciom, a przede wszystkim wskazuje, jakie postawy i zasady postępowania są w Agorze mile widziane i oczekiwane, a jakie firma uznaje za błędne lub niedopuszczalne.
„Kodeks etyki Agory” obowiązuje każdego z: pracowników, współpracowników i członków kadry zarządzającej Agory S.A., bez względu na pełnioną w firmie funkcję czy zajmowane stanowisko.
W „Kodeksie etyki Agory” znajdują się zasady, jakimi powinni kierować się pracownicy i współpracownicy w relacjach ze wszystkimi interesariuszami; zestawienie najważniejszych dokumentów, które zawierają szczegółowe regulacje dotyczące konkretnych tematów; schemat zgłaszania nieprawidłowości w Agorze wraz z danymi kontaktowymi do osób, które mogą pomóc we wszelkich tematach związanych z etyką, a także podpowiedzi, które mogą pomóc ocenić zgodność decyzji z zasadami i wartościami firmy oraz słownik z najważniejszymi definicjami.
Ten zbiór wskazówek i wartości jest wyrazem odpowiedzialnego i transparentnego podejścia w następujących obszarach, będących jednocześnie tytułami rozdziałów „Kodeksu etyki”:
- Różnorodne miejsce pracy – określa główne zasady w miejscu pracy: współpracę, równe traktowanie wszystkich pracowników i współpracowników oraz szacunek wobec siebie nawzajem;
- Uczciwość wobec otoczenia – mówi o uczciwych relacjach z otoczeniem i wysokich standardach etycznych wobec klientów, dostawców i kontrahentów;
- Przejrzyste zasady współpracy – jest związany z transparentnością w miejscu pracy, m.in. w relacjach z partnerami biznesowymi, dostawcami i kontrahentami, a także porusza temat pracy w Agorze w kontekście innych aktywności zawodowych i politycznych;
- Zgodność z prawem i przeciwdziałanie korupcji – wskazuje metody przeciwdziałania wszelkim nadużyciom i korupcji w firmie;
- Dbałość o dobre imię Agory – podsumowuje zasady komunikacji i prezentacji informacji o firmie oraz dbania o jej reputację;
- Bezpieczeństwo informacji – dotyczy ochrony informacji poufnych i tajemnicy przedsiębiorstwa oraz ochrony danych osobowych.
SYSTEM ETYKI W AGORZE S.A.
W Grupie Agora dbamy o najwyższe standardy etyczne i działamy zgodnie z obowiązującym prawem, wewnętrznymi regulacjami oraz zewnętrznymi kodeksami, których jesteśmy zobowiązani przestrzegać. Dlatego, począwszy od 2018 r., konsekwentnie rozwijamy system compliance.
Obecnie na system compliance składają się następujące elementy:
- regulacje wewnętrzne, w szczególności „Kodeks etyki Agory”;
- compliance officer oraz zespół ds. compliance;
- cykliczna ocena ryzyka braku zgodności oraz ocena i aktualizacja wdrożonego systemu compliance;
- system zgłaszania nieprawidłowości;
- Karta Ryzyk Compliance, czyli monitoring zgodności działalności w kluczowych obszarach biznesowych;
- szkolenia i komunikacja.
SYSTEM ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI W AGORZE S.A.
W Agorze obecnie dostępne są następujące sposoby zgłaszania spraw dotyczących dyskryminacji i mobbingu oraz relacji w miejscu pracy:
- wewnętrzne – z zachowaniem poufności:
- kontakt z pełnomocnikiem ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi (e-mail)
- kontakt z compliance officerem (e-mail, telefon lub kontakt osobisty)
- zewnętrzne – z zachowaniem poufności i anonimowości:
- kontakt z zewnętrzną firmą ekspercką Linia Etyki (platforma internetowa, e-mail, infolinia czynna w godz. 7:00-18:00)
Każde zgłoszenie, pytanie czy sugestia, przekazane za pomocą portalu, e-maila lub infolinii do Linii Etyki trafia do doradców merytorycznych, którzy pozostają w kontakcie z sygnalistą. System pozwala na zachowanie anonimowości, korespondencja jest szyfrowana, a dostęp do niej mają tylko doradcy Linii Etyki. Dane mogą zostać przekazane compliance officerowi Agory po wyrażeniu wyraźnej zgody przez zgłaszającego. Linia Etyki wspiera Agorę również w rozwiązywaniu zgłaszanych spraw.
POSZANOWANIE PRAW CZŁOWIEKA W AGORZE
Jedną z kluczowych wartości leżących u podstaw Agory, zadeklarowaną w Kodeksie Etyki , jest przestrzeganie praw człowieka. Prawa te są rozumiane bardzo szeroko, zarówno jako zapewnienie odpowiedzialnego miejsca pracy – godnej pracy, jak również przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji i mobbingowi oraz zapewnienie równego traktowania wszystkich pracowników. Wyrazem takiego podejścia było wprowadzenie „Polityki antydyskryminacyjnej i antymobbingowej” oraz „Polityki różnorodności”.
„Polityka antydyskryminacyjna i antymobbingowa” funkcjonuje w Agorze oraz kilku spółkach zależnych z Grupy Agora (AMS, Grupa Radiowa Agory, Helios, Yieldbird) i służy tworzeniu komfortowego miejsca pracy wspierającego różnorodność. Jej najważniejsze elementy to:
- wprowadzenie funkcji pełnomocnika ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi. Rolę tę pełni obecnie zastępca dyrektora ds. pracowniczych, odpowiadając za działania służące przeciwdziałaniu dyskryminacji i mobbingowi w miejscu pracy, w tym działania edukacyjne kierowane do wszystkich osób zatrudnionych podnoszące świadomość i wiedzę w tym temacie. Każdy pracujący lub współpracujący z Agorą członek zespołu może się z tą osobą skontaktować, aby skonsultować wątpliwości lub zgłosić sytuację niepożądaną;
- rozszerzenie możliwości przekazywania wątpliwości, pytań lub nieprawidłowości. Wraz z wprowadzeniem „Kodeksu etyki Agory” uruchomiony został anonimowy, poufny i bezpieczny zewnętrzny kanał komunikacji prowadzonych przez Linię Etyki – zewnętrzną firmę ekspercką;
- zaakcentowanie roli i odpowiedzialności kadry kierowniczej, która powinna uważnie obserwować sytuację w zespołach i reagować na zachowania oraz zdarzenia, które noszą znamiona dyskryminacji lub mobbingu;
- przykłady niepożądanych zachowań, mogących świadczyć o dyskryminacji lub mobbingu, oraz wzór formularza zgłoszeniowego.
W 2019 r. polityka została zaktualizowana zgodnie z wprowadzonymi zmianami w Kodeksie Pracy. Uzupełnieniem działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących „Polityki antydyskryminacyjnej i antymobbingowej” zrealizowanych w 2019 r. było udostepnienie w 2020 r. szkolenia w tym zakresie na platformie e-learningowej Agory HCMDeck. Jest to szkolenie obowiązkowe dla wszystkich pracowników oraz cyklu szkoleń dla wszystkich pracowników Agory.
„Polityka różnorodności” opiera się na przekonaniu, że różnorodność w Spółce prowadzi do zwiększenia efektywności pracy i przeciwdziała dyskryminacji. Jej celem równe traktowanie bez względu na stan zdrowia, rasę, narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, płeć, wiek, niepełnosprawność, przekonanie polityczne, przynależność związkową, orientację psychoseksualną, tożsamość płciową, status rodzinny, styl życia, formę, czy inne przesłanki narażające na eliminowanie. Pracownicy Grupy Agora to osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur, wykazujące się różnymi umiejętnościami i talentami, reprezentujące różne punkty widzenia oraz mające różne doświadczenia życiowe i zawodowe. Wierzymy w to, że różnorodny zespół to czynnik pobudzający kreatywność, innowacyjność i pomysłowość. Dlatego tak doceniamy różnorodność wewnątrz organizacji.
„Polityka różnorodności” jest efektem zobowiązania, jakie Grupa Agora poczyniła w 2017 r. dołączając do sygnatariuszy Karty Różnorodności jako pierwsza grupa medialna w Polsce. Dołączyliśmy w ten sposób do grona pracodawców z całej Europy, którzy działają na rzecz promowania i upowszechniania różnorodności w miejscu pracy.

W działalności Grupy Agora nie zdiagnozowano ryzyk związanych z pracą dzieci, pracą przymusową lub innymi sytuacjami naruszania praw człowieka. Agora wykazuje należytą staranność w tym temacie, zgodnie z Wytycznymi ONZ ds. biznesu i praw człowieka oraz Deklaracją Międzynarodowej Organizacji Pracy.
W Grupie Agora poszanowanie praw człowieka rozumiemy również jako poszanowanie prawa wolności do zrzeszania się, prawa do prywatności ze szczególnym naciskiem na ochronę danych osobowych oraz przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji. W Grupie Agora działają następujące instytucje reprezentujące pracowników: Rada pracowników, Związki zawodowe oraz Instytucja przedstawiciela pracowników. Wszystkie trzy instytucje są zapraszane do konsultacji w kluczowych kwestiach pracowniczych.
ZBIÓR ZASAD POSTĘPOWANIA DLA DOSTAWCÓW I PODWYKONAWCÓW AGORY
Zobowiązujemy naszych podwykonawców do zapoznania się ze Zbiorem zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory. Jest to dokument, który wskazuje jakie oczekiwania stawiamy wobec partnerów biznesowych, z którymi podejmujemy współpracę.
Dokument zawiera zasady dotyczące:
- odpowiedzialnych relacji z interesariuszami;
- przestrzegania praw człowieka;
- uczciwej konkurencji;
- wpływu na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój;
- etyki i transparentności w relacjach z dostawcami i kontrahentami oraz otoczeniem;
- zgodności z prawem i przeciwdziałaniem korupcji.
Zbiór zasad postępowania dla dostawców i podwykonawców Agory
RELACJE Z KLIENTAMI
W ramach dbałości o relacje z klientami wdrożyliśmy Kodeks Dobrych Praktyk w Obsłudze Klienta. Mamy też opracowane procedury m.in. reklamacji, które dostępne są w regulaminach świadczonych usług. Na stronach internetowych naszych produktów i usług umieściliśmy dane kontaktowe, które umożliwiają przekazywanie uwag i komentarzy. Dbamy o bezpieczeństwo danych naszych odbiorców, a także o ochronę danych osobowych.
Dialog z interesariuszami
Planując i wdrażając działania z zakresu CSR, bierzemy pod uwagę istotność danego zagadnienia oraz jego zgodność ze strategią Grupy Agora i Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG’s). Ważny jest dla nas też głos naszego otoczenia, czyli informacje i opinie przekazywane przez interesariuszy Grupy w ramach różnorodnych form dialogu.
Bezpośredniość i dwustronność to zasady dialogu przyjęte przez Grupę Agora. Dążymy również do systematycznego kontaktu ze wszystkimi grupami interesariuszy. Wyzwaniem wciąż pozostaje jednak cykliczność i sformalizowanie narzędzi wykorzystywanych do poznawania potrzeb i opinii interesujących nas grup.
Realizowane formy dialogu z interesariuszami
Kluczowe Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, które realizujemy na rzecz etycznego biznesu: