7 kwietnia 2025 / 10:29
AMS i sieć kin Helios zostały partnerami akcji społecznej „Ona temu winna?”. Kampania, która została przygotowana przez Centrum Praw Kobiet oraz agencję reklamową Opus B, ma na celu zatrzymanie stygmatyzacji ofiar przemocy seksualnej wobec kobiet i przełamanie krzywdzących stereotypów.
Akcja zwraca uwagę na problem przenoszenia odpowiedzialności ze sprawcy na ofiarę. Zjawisko niestety nadal jest obecne w powszechnych przekonaniach dotyczących gwałtu, stąd też wybór hasła „Ona temu winna?”, nawiązującego do znanej przyśpiewki weselnej. Zostało ono zestawione z powszechnymi stereotypami dotyczącymi kobiet, które padły ofiarami przemocy seksualnej, związanymi m.in. z ubiorem, samotnym przebywaniem poza domem lub brakiem reakcji obronnej. Jednocześnie podkreślona została kwestia zgody, gdyż to właśnie o ten aspekt została zaktualizowana w lutym tego roku definicja prawna gwałtu.
Celem kampanii jest zmiana świadomości i postaw społecznych, co w dalszej perspektywie wesprze osoby dotknięte przemocą i stworzy środowisko, w którym nie będą one negatywnie oceniane. Z danych policyjnych zestawionych ze statystykami Niebieskiej Linii wynika, że w Polsce nadal zdecydowana większość ofiar gwałtów nie zgłasza przestępstwa, czego przyczynami najczęściej są wstyd i lęk przed osądem. Zatrzymanie powszechnej stygmatyzacji ofiar sprawi, że poszkodowane coraz częściej będą szukać sprawiedliwości i wsparcia.
Więcej informacji o akcji: www.cpk.org.pl/wspieramnieobwiniam.
Powrót