Komunikat prasowy
Jury Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki nominowało 10 autorów do pierwszego etapu konkursu. Finałowa piątka zostanie ogłoszona do końca kwietnia, a laureata Nagrody poznamy w połowie maja.
W sobotę, 27 marca 2010 r., jury omówiło 50 książek zgłoszonych do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki.
Po dyskusji, dotyczącej istoty reportażu, jury nominowało do pierwszego etapu Nagrody 10 autorów (wymienieni w porządku alfabetycznym):
1. Klaus Brinkbäumer, "Afrykańska odyseja", z niemieckiego przełożyła Joanna Czudec, wyd. Czarne;
2. Tim Butcher, "Rzeka krwi. Podróż do pękniętego serca Afryki", z angielskiego przełożył Jakub Czernik, wyd. Carta Blanka (Grupa Wydawnicza PWN);
3. Misha Glenny, "Mcmafia. Zbrodnia nie zna granic", przełożyła z angielskiego Maria Jaszczurowska, wyd. WAB;
4. Jean Hatzfeld, "Strategia antylop", z francuskiego przełożył Jacek Giszczak, wyd. Czarne;
5. Jacek Hugo-Bader, "Biała gorączka", wyd. Czarne;
6. Wojciech Jagielski, "Nocni wędrowcy", wyd. WAB;
7. Włodzimierz Nowak, "Serce narodu koło przystanku", wyd. Czarne;
8. Ricardo Orizio, "Zaginione białe plemiona. Podróż w poszukiwaniu zapomnianych mniejszości", z włoskiego przełożyli Joanna Ugniewska i Mateusz Salwa, wyd. Czarne;
9. Asne Seierstad, "Dzieci Groznego", z norweskiego przełożyła Iwona Zimnicka, wyd. WAB;
10. Frank Westerman, "Ararat", z niderlandzkiego przełożyli Piotr Oczko i Sławomir Paszkiet, wyd. Iskry.
W jury Nagrody zasiadają: Małgorzata Szejnert (przewodnicząca), Joanna Bator, Iwona Smolka, Anders Bodegard i Maciej J. Drygas.
Organizatorzy konkursu: Miasto Stołeczne Warszawa i stołeczna redakcja "Gazety Wyborczej".
Patroni medialni:
Warszawa.Gazeta.pl, Radio TOK FM, AMS, "Przekrój" (
www.przekroj.pl).
Nagroda jest promowana w radiu (TOK FM, Złote Przeboje, Roxy, PIN), telewizji (TVN24, TVP Warszawa, TVN Warszawa, TVP Kultura), w "Gazecie Wyborczej" i jej dodatkach, na stronach internetowych portalu Gazeta.pl, na nośnikach reklamy zewnętrznej AMS w stolicy (w tym w wagonach metra na CityINFOtv), a także na ulotkach i plakatach dystrybuowanych na terenie Warszawy. Kreację kampanii przygotował dział promocji stołecznej redakcji "Gazety Wyborczej", projekt graficzny i logo - Olin Gutowski, spot radiowy i telewizyjny - JIS Advertising. Media zaplanowały Grupa Radiowa Agory Radiowe Doradztwo Reklamowe i Starlink.