20 października 2017 / 14:14
- Czynnikiem, który zaważył na sukcesie projektu, jest rozwój kompetencji internetowych całej redakcji „Gazety Wyborczej” i zaangażowanie nas wszystkich w proces pozyskiwania nowych subskrypcji. Szczególnie jestem dumny z coraz lepszej monetyzacji treści wytwarzanych przez nasze 22 redakcje lokalne – mówi Jerzy Bogdan Wójcik, wydawca „Gazety Wyborczej”. - Nieustannie, niejako na nowo, poznajemy wartość dziennikarstwa w internecie i sprawnie przekuwamy tę wiedzę na konkretne decyzje wydawnicze i promocyjne, wzbogacając ofertę redakcyjną i docierając do nowych grup odbiorców, co istotne - także tych młodszych. Ogromne znaczenie w tym procesie ma wykorzystanie rozwiązań oferowanych przez narzędzia Big Data oraz analiza danych o zachowaniu i decyzjach naszych czytelników. To wszystko w ostatnich miesiącach wpłynęło na istotny wzrost przychodów ze sprzedaży cyfrowych treści „Gazety Wyborczej” – dodaje Jerzy Bogdan Wójcik.
Do kolejnego sukcesu w rozwoju prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” przyczyniła się skuteczność działań e-commerce prowadzonych na Wyborcza.pl oraz na Facebooku i za pośrednictwem wyszukiwarki Google - zarówno kampanii marketingowych, jak i wspieranych przed redakcję działań z zakresu „real time marketing”. W rezultacie jednym z najszybciej rosnących źródeł pozyskiwania nowych subskrybentów jest obecnie Facebook, a zespół odpowiedzialny za rozwój oferty cyfrowej dziennika coraz skuteczniej monetyzuje ruch z urządzeń mobilnych.
- Naszym celem w tym roku było nie tylko podniesienie poziomu przychodów z prenumeraty cyfrowej, ale także zwiększenie zaangażowania płacących czytelników i ich satysfakcji z zakupionej prenumeraty. Dlatego cały czas doskonalimy nasze rozwiązania i wprowadzamy nowe udogodnienia przygotowane specjalne dla subskrybentów, jak np. możliwość zapisywania artykułów do przeczytania później, moderowana dyskusja, w której udział mogą brać tylko prenumeratorzy, czy opcja zarządzania odtwarzaniem dźwięku w dostępnych na stronie materiałach wideo dla komfortu czytania. Dodatkowo kilkaset najbardziej wyjątkowych artykułów w każdym miesiącu jest dostępnych jedynie dla prenumeratorów – tłumaczy Danuta Breguła, szefowa strategii online „Gazety Wyborczej”.
- Duży wpływ na zwiększenie grona prenumeratorów cyfrowych „Gazety Wyborczej” miały także wydarzenia polityczne w kraju - tego lata odnotowywaliśmy znaczące wzrosty sprzedaży subskrypcji treści w serwisie Wyborcza.pl w czasie protestów społecznych w lipcu br., które okazały się być dla nas tym, czym był tzw. "Trump bump" dla największych amerykańskich gazet po wyborach prezydenckich w 2016 r. Towarzyszące tym wydarzeniom emocje i potrzeba informacji wspierały decyzje o zakupach dłuższych prenumerat, dzięki czemu w szybkim tempie wzrósł udział rocznych subskrypcji treści w serwisie Wyborcza.pl, co jest kluczowe dla stabilizacji poziomu przychodów z prenumeraty cyfrowej – dodaje Danuta Breguła.
W 2017 r. zespół „Gazety Wyborczej” dalej rozwijał ofertę cyfrową dziennika - wiosną br. swoją premierę miała nowa odsłona aplikacji mobilnej „Gazety Wyborczej”, która umożliwia, m.in. personalizację treści i zachowanie wybranych artykułów na później. Natomiast w październiku br. ruszył Sonar.Wyborcza.pl - nowoczesny serwis, który pokazuje świat i działania polityków w newsach, liczbach i na wykresach. „Gazeta Wyborcza” nawiązała też współpracę z zagranicznymi mediami, poszerzając swoje źródła informacji i kompetencje technologiczne, a także dostarczając odbiorcom jeszcze więcej ciekawych treści – została m.in. partnerem francusko-niemieckiej telewizji Arte, niemieckiej telewizji RBB, europejskiego portalu newsowego EURACTIV, firmy Google i “The Wall Street Journal”. W październiku 2017 r. uruchomiono również usługę dopisywania płatności za prenumeratę cyfrową „Gazety Wyborczej” do rachunku telefonicznego i specjalną ofertę dla klientów sieci T-Mobile.
„Gazeta Wyborcza”, jako pierwszy tytuł w Polsce, wprowadziła w lutym 2014 r. system płatnego dostępu do swoich treści i ofertę prenumeraty cyfrowej. Na koniec 2014 r. dziennik miał prawie 55 tys. płatnych prenumerat cyfrowych i był to wynik lepszy od zakładanego na poziomie 40 tys. subskrypcji. W czerwcu 2015 r. dziennik wdrożył własną platformę do sprzedaży treści cyfrowych, co w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi z dziedziny Big Data zaowocowało na koniec 2015 r. osiągnięciem liczby płatnych prenumerat cyfrowych na poziomie blisko 77 tys., choć zakładano, że próg 70 tys. subskrypcji dziennik przekroczy dopiero w 2016 r. Na koniec 2016 r. „Gazeta Wyborcza” osiągnęła poziom 100 tys. płatnych prenumerat cyfrowych, czyli więcej niż przewidywał wcześniej ustalony cel na poziomie 90 tys. Był to również wzrost aż o około 30% w stosunku do danych z końca 2015 r.
Prenumeratę cyfrową „Gazety Wyborczej" można obecnie zakupić w kilku pakietach: „Wyborcza" i „Wyborcza Premium" na stronie Prenumerata.Wyborcza.pl, a także w ramach wspólnego pakietu „Wyborcza Premium + The Wall Street Journal" na stronie WSJ.Wyborcza.pl. Subskrypcji można też dokonać w księgarni internetowej Publio.pl lub poprzez aplikacje mobilne na urządzenia z systemami Android, iOS i Windows 8. Jednocześnie rozbudowywana jest oferta prenumeraty instytucjonalnej.
* Na całkowitą liczbę płatnych prenumerat składają się subskrypcje tygodniowe, miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne zakupione na stronach internetowych serwisów „Gazety Wyborczej" i jej wydawnictw („Wysokie Obcasy", „Duży Format", „Ale Historia", „Wysokie Obcasy Extra", „Książki. Magazyn do czytania"). Prenumeratę cyfrową dziennika można także nabyć w księgarni internetowej Publio.pl oraz w formie aplikacji mobilnej na tablety i smartfony z systemami Android, iOS i Windows 8.
Powrót