Godziny pracy 9:00 - 17:00
Przejdź do kontaktu
Spółka
Kurs akcji [PLN]
Zmiana[PLN]
AGORA S.A.
ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa
AGO 0,33%
mWIG40 0%
WIG-MEDIA 0%
Regon: 11559486
Numer KRS: 59944
NIP: 526-030-56-44
1 grudnia 2017 / 10:56
„Przystanek Miasto 2017” to wielkie badanie i projekt redakcyjny „Gazety Wyborczej” i Radia TOK FM, w który zaangażowanych jest 19 miast. Jego celem jest przedstawienie wyjątkowej opowieści o największych miejscowościach w kraju oraz pobudzenie rozmowy o ich rozwoju i ofercie dla mieszkańców, zwłaszcza w lokalnej społeczności. Twórcy projektu chcą poszukać odpowiedzi m.in. na pytania: czy za 10 lat - z powodu wyczerpania funduszy unijnych i zapaści demograficznej - skończy się „złota era” polskich miast; czy po latach ożywienia partycypacja obywatelska jest w kryzysie; jak rewolucja ekologiczna i cyfrowo-technologiczna zmieni nasze miasta; czy grozi nam recentralizacja w zarządzaniu miastami.
Dokładnie 10 lat temu „Gazeta Wyborcza” przeprowadziła kampanię „Przystanek Miasto 2007” - ogólnopolską debatę o przyszłości polskich miast, które stanęły przed niepowtarzalną, historyczną wręcz szansą wsparcia swego rozwoju funduszami unijnymi. W roku 2007 pierwsze poważne przedsięwzięcia były już w toku, dlatego kampania stawiała pytania o akceptację dla kierunków tych zmian, o poziom satysfakcji mieszkańców z warunków życia w ich miastach, o ich oczekiwania.
- Po dziesięciu latach chcemy się znów na chwilę zatrzymać, wysiąść na „Przystanku Miasto” i zobaczyć, jak daleko zajechaliśmy. Przyjrzymy się, jak dziś wyglądają nasze miasta i jak się w nich teraz żyje. Zastanowimy się też wspólnie z mieszkańcami, jak powinien wyglądać „Przystanek Miasto 2027” – mówi Wojciech Bartkowiak, szef redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej”.
Dziś – 1 grudnia br. w ogólnopolskiej „Gazecie Wyborczej” i na Wyborcza.pl ukazały się pierwsze wyniki nowego badania sondażowego, a w nich: jak oceniamy nasze miasta, co w nich lubimy, a co nam przeszkadza. „Gazeta Wyborcza" zleciła badanie 19 polskich miast - dzięki niemu dowiemy się, jak mieszkańcy postrzegają swoje miasto, jak identyfikują jego słabe i mocne strony oraz czego oczekują od władz. Firma Kantar Millward Brown spytała ponad 16 tysięcy osób w wieku powyżej 18 lat o komunikację publiczną, uchodźców, pracę, sport, kulturę i wiele innych spraw. Miasta zostały porównane ze sobą, by sprawdzić, jak wielkie metropolie różnią się od mniejszych miejscowości oraz czy stereotypowy pogląd o różnicach w poglądach i aspiracjach między Polską wschodnią i zachodnią ma związek z rzeczywistością.
Publikacje pod hasłem „Przystanek Miasto 2017” będą się pojawiać na łamach „Gazety Wyborczej” przez cały grudzień. Co piątek czytelnicy znajdą je w ogólnopolskim wydaniu, ale projekt będzie przede wszystkim obecny na lokalnych stronach dziennika – w każdym z miast pod indywidualnym tytułem, np. „Przystanek Poznań 2017” czy „Przystanek Wrocław 2017”. W serwisie Wyborcza.pl ruszy strona Wyborcza.pl/przystanekmiasto agregująca wszystkie publikacje powstałe w ramach projektu. Materiały będą też dostępne w lokalnych serwisach Wyborcza.pl.
Przez cały czas trwania „Przystanku Miasto 2017” Radio TOK FM będzie analizować wyniki badań wraz z ekspertami oraz prowadzić rozmowy ze słuchaczami o jakości życia w ich miastach.
Dyskusję w ramach projektu będą poszerzać też dwie debaty, organizowane przez „Gazetę Wyborczą” w warszawskiej siedzibie redakcji. Pierwsza z nich odbędzie się 15 grudnia br. pod hasłem „Koniec złotej ery polskich miast?”, a głos zabiorą w niej eksperci, aktywiści miejscy, politycy oraz sami mieszkańcy. Więcej informacji - https://przystanekmiasto.evenea.pl/.
„Przystanek Miasto 2017" wspiera autopromocja na łamach „Gazety Wyborczej”, w serwisie Wyborcza.pl oraz na profilach dziennika w mediach społecznościowych.
Partnerzy projektu to 18 miast i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, w których przeprowadzono badanie.
Powrót