Komunikat prasowy
W konkursie przyznano także pięć wyróżnień, które otrzymali: Sebastian Kubica, Grzegorz Myćka, Nikodem Pręgowski, Szymon Szymankiewicz i Magdalena Tomkowiak. Nagrodzone plakaty w styczniu 2016 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce.
Zadaniem uczestników tegorocznej edycji konkursu zorganizowanej pod hasłem "Szekspir ?" było zaprojektowanie plakatu ukazującego uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci - plakatu, odpowiadającego na pytanie co młodzi, współcześni ludzie mogą czerpać z mądrości angielskiego dramaturga, który jak nikt inny poznał naturę człowieka.
- To, co szczególnie godne uwagi w tej edycji konkursu, to absolutna zgodność wszystkich członków jury w wyborze zwycięskiej pracy - mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu Galerii Plakatu AMS.
- Jeszcze większe było zaskoczenie, gdy przedstawiciel audytora konkursu, firmy KPMG, odczytał nazwisko zwycięzcy. Okazał się nim Lex Drewinski, polski grafik przez lata mieszkający i pracujący w Berlinie, dzisiaj także wykładowca Szczecińskiej Akademii Sztuki. Myślę, że nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to najwybitniejszy, żyjący, polski twórca plakatów. Decyzja o wzięciu udziału w konkursie tak renomowanego artysty jest dla nas nobilitacją. Zwycięska praca, świetna pod względem formalnym, jest inteligentnym komentarzem do aktualności dzieła Szekspira. Być może, gdyby dramaturg żył dzisiaj, właśnie taką ironiczno-groteskową maskę wybrałby, by zza niej komentować pychę i małostkowość współczesnego człowieka - dodaje Janusz Górski.
W roku 2016 przypada 400. rocznica śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji Penguin Random House Group zainicjował międzynarodowy projekt, w ramach którego wybitni współcześni pisarze tacy, jak Margaret Atwood czy Jo Nesbo, stworzą powieści inspirowane jego najważniejszymi sztukami. Wydawnictwo Dolnośląskie wchodzące w skład grupy Publicat S.A. jest partnerem tego wydarzenia w Polsce i jednocześnie patronem głównym konkursu AMS poświęconego Szekspirowi.
- W konkursie pojawiło się wiele bardzo dobrych prac podkreślających aktualność twórczości Szekspira, zaskakujących pomysłami, wykorzystujących symbole i środki wyrazu rozpowszechnione przez Internet, a zwłaszcza media społecznościowe - mówi Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A.
- Zwycięski plakat przedstawiający wizerunek Szekspira skojarzony z maską Guya Fawkesa, wykorzystywaną przez grupy internetowych aktywistów, daje niezwykle mocny, sugestywny efekt - dodaje Marcin Wolny.
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
. | Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS |
. | Jan Bajtlik, grafik |
. | Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie |
. | Paweł Goźliński, redaktor naczelny magazynu "Książki" |
. | Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS |
. | Stefan Lechwar, artysta grafik, Instytut Sztuki w Cieszynie |
. | Magdalena Pankiewicz, ilustratorka |
. | Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A. |
Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 17 grudnia 2015 na stronie www.galeriaplakatu.ams.com.pl. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 12 stycznia 2016 r.
Lex Drewiński - urodzony w 1951, w Szczecinie. Studiował na ASP w Poznaniu. Od roku 1981 współpracował jako plakacista min. z "Pol-Filmem" w Warszawie. W latach 1983-1985 był zatrudniony jako reżyser i scenarzysta w Studio Filmów Animowanych w Poznaniu, dla którego realizował autorskie filmy animowane. Od 1985 roku mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. Zdobywał główne nagrody na całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji (2000), na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny (2001). Jego autorski plakat Lexicon A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej www.galeriaplakatu.ams.com.pl.